Pengikut

Sabtu, 21 September 2013

Kisah pelajar UIA yang bermimpi bertemu dengan Rasulullah s.a.w



Apa yang ingin kukongsikan ini adalah berkenaan sebuah pengalaman yang berharga oleh insan yang terpilih untuk bertemu dengan Rasulullah s.aw melalui mimpi hari Khamis, 16 Rejab 1427 H bersamaan 10 ogos 2006. Nama yang dipilih oleh ayah beliau Syamimi yang bermaksud “kesayanganku”, gelaran Nabi kepada puteri kesayangan baginda, Fatimah. Ketika khilaf memilih nama itu, ayah beliau mengharapkan mudah-mudahan suatu hari nanti anaknya akan menjadi salah seorang mutiara kesayangan Rasulullah s.a.w. Alhamdulillah, doanya makbul selepas 23 tahun kelahiran anak sulungnya daripada 8 adik beradik. 

Alhamdulillah , Al-Quran 30 juzuk terpelihara kemas di dalam hatinya. Beliau menghabiskan masa 3 tahun untuk menghafal habis 30 juzuk al-Quran ketika berada di negeri kelahirannya. Beliau menghafal sendiri untuk memenuhi harapan ibu dan ayah beliau yang amat mengharapkan ada seorang dalam kalangan anak-anaknya yang menjadi hafiz atau hafizah. Sebagai anak sulung, beliau mengambil tanggungjawab ini untuk  menjadi contoh kepada adik-adik. SubhanaAllah. Setiap hari beliau hafal 2 muka surat Al-Quran dan tasmik dengan ustaz di sebelah rumahnya di sana. Sekarang beliau pelajar tahun 4 jurusan Undang-undang Syariah di universitinya.  Beliau diuji dengan penyakit yang tak tahu apa punca sejak lebih setahun yang lalu. Sakitnya rasa seperti tikam-tikam dengan  pisau di bahagian tubuhnya, tambahan pula kaki yang sudah sakit di bahagian lutut sejak 8 tahun lalu yang tak pernah sembuh.

Pernah satu ketika, selepas makan, beliau muntah bersama segumpal rambut dari kerongkongnya. Penderitaannya hanya Allah dan dia sendiri yang tahu. Dah lama dia tak berdaya ke kelas disebabkan sakitnya yang membuatkan dia tidak dapat berdiri atau berjalan. Hilang selera makannya hingga susut badannya hamper 13 kg. Beliau hanya menggagahkan diri untuk pergi wudhu’ 2 hingga 3 kali sehari . Wudhu’ itu dijaga sebaik mungkin untuk ibadah sepanjang hari. Hari-hari yang dilaluinya beliau penuhi dengan membaca Al-Quran dan qiyamulail sebagai pendinding daripada gangguan yang berterus-terusan menyakitinya. 

Diceritakan makhluk-makhluk itu akan menganggunya terutama sebelum subuh, waktu zuhur dan waktu maghrib. Beliau dah banyak berubat di merata tempat, di negeri kelahirannya, berjumpa doctor-doktor pakar, dengan ulama’ yang faqih dalam ilmu perubatan islam sendiri dan akhir sekali dengan seorang lecturer di sini tapi beliau hanya mampu bertahan. Ustaz pesan, setiap kali beliau sakit, perbanyakkan membaca Al-Baqarah. Pada Khamis itu, beliau berniat untuk hadir ke kuliyah sebab dah terlalu lama tak mampu ke kelas. Beliau bangun kira-kira jam 4.30 pagi untuk solat. Berbekalkan sedikit kekuatan yang digagahkan, beliau ke bilik air untuk berwudhu’ dengan memapah dindng dan apa yang mampu membantu beliau berdiri. Habis berwudhu’, beliau jatuh tersungkur, terasa seperti ada yang menolak keras daripada belakang . Waktu itu, beliau sudah tidak mampu untuk berdiri, justeru beliau merangkak ke bilik. Sampai sahaja di bilik, beliau ketuk pintu dan rebah di bahagian depan bilik. Waktu itu, disebabkan sakit yang mungkin dah tak tertanggung, dengan spontan beliau niatkan ,” Ya Allah, kiranya mati itu baik untukku, aku redha, tapi kiranya Engkau ingin aku terus hidup, aku ingin dengar kata-kata semangat daripada Rasulullah s.a.w sendiri.” Kemudian beliau pengsan.  Sahabat-sahabat sebilik mengangkat beliau ke dalam bilik dan dibaringkan di sana. Waktu itu, sahabat-sahabat dah forward mesej kepada kawan-kawan lain agar bacakan surah yasin sebab beliau dah nampak nazak. Semua dah sedia dengan nombor-nombor ahli keluarga untuk dihubungi kiranya apa-apa berlaku dengan izinNya. Kira-kira jam 11 pagi, beliau tidur dengan tenang dalam waktu qoilullah, dalam tidur beliau, beliau terbaring dalam keadaan beliau memakai telekung dan tangannya qiam seperti dalam solat di tempat asing yang sangat cantik. Beliau terbaring di sebelah mimbar dan kelihatan banyak tiang di sekitarnya. 

Tiba-tiba datang seorang Hamba Allah dengan wajah yang bercahaya dari arah depan dan berdiri hampir sekali. Wajahnya subhanaAllah, indah sekali, tak dapat nak digambarkan dengan kata-kata. Beliau tertanya-tanya, siapa orang ini, cantik sekali kejadiannya dan hati beliau rasa sangat tenang dengan hanya melihat wajahnya. Dirasakan seluruh kesengsaraan yang ditanggungnya lenyap begitu sahaja. 

Kemudian hamba Allah itu mengatakan ,
“Assalamau’alaikum, ana Rasulullah”

subhanaAllah, Baginda Nabi rupanya. Nabi memakai jbbah putih dan kain serban Nabi  berwarna hijau di atas bahu Baginda Nabi, janggut Baginda, rambut Baginda, kain serban di atas bahu Baginda dan tubuh Baginda. 

Kemudian Nabi katakan..
“enti fil masjidi ..(sekarang enti (kamu) berada di masjidku, masjid Nabawi)”
Allahuakbar. Kemudian Baginda Nabi s.a.w berkata:
“ QalAllahuta’ala; “InnaAllahama’ assobirin”,- (sesungguhnya Allah bersama dengan orang-orang yang sabar).”

Ketika mendengar suara Nabi mengalunkan kalamullah, terasa bergema suara merdu Nabi di seluruh alam. Sememangnya Baginda sebaik-baik kejadian dan diciptakan dengan penuh kesempurnaan. Nabi katakan : “In Lughatul ‘arabiyah, diterjemahkan..), “Ya Syamimi, dengan berkat kesabaran enti, dengan sakit yang enti tanggung selama ini, dan dengan berkat Al-Quran yang enti pelihara di dalam hati enti, maka Allah bukakan hijab enti untuk Nampak ana”.
Ketika Nabi sebut :”Ya Syamimi, terlintas di hatinya, ‘ Ya Allah, Baginda kenal ummatt Baginda’. Ya Rasulullah..waktu itu, dirasakan baiknya Allah memberikan nikmat yang begitu besar buat dirinya. Kmeudian Nabi katakana, “sampaikan salamku buat sahabat-sahabat seperjuangan Islam, in shaa Allah, kita semua akan brjumpa nanti”.

Lpas itu, nabi lafazkan .”Ummati..ummati..ummati..” dan beliau Nampak Nabi menangis dan beberapa titisan air mata Nabi yang suci mengalir untuk ummat Baginda. Kemudian Banbinda pergi. Beliau merintih ,”Jangan pergi Ya Rasulullah”. SubhanaAllah, walaupun kita tak pernah bersua dengan Nabi kita mulia, Baginda kenal kita dan sentiasa ingat akan ummat Baginda. Beliau katakana tak pasti, apakah Baginda menangis kerana rindu kepada ummat Baginda, atau mungkin saja Baginda amat sedih dengan ummat akhir zaman ini..Wallahu’alam..sedar daripada tidur yang amat indah pengisiannya, beliau dikelilingi oleh kawan-kawan yang terdengar rintihan beliau dalam tidurnya “Jangan pergi Ya Rasulullah”. 

Kemudian beliau pun menceritakan kepada para sahabat tentang mimpinya sekaligus menyampaikan salam Rasulullah buat ummat Baginda. Semua menangis lantaran rindu kepada Rasulullah s.a.w. Rasa malu kerana kita jarang-janrang ingat pada Baginda s.a.w, sedangkan kita amat terhutang budi kepada Baginda Nabi. Lebih-lebih lagi, kita sedar bahawa syafaat Baginda yang akan kita kejar di akhirat kelak. Ya Allah waktu itu, takde kata yang lebih tinggi daripada kalimah Alhamdulillah untuk dirafa’kan pada Allah atasnikmat yang begitu besar yang Allah berikan pada dirinya. Rasa tak layak dirinya menerima anugerah dengan ujian yang hanya sedikit brbanding insan-insan yang lebih berat diuji oleh Allah. Kiranya ada kalimah pujian yang lebih tinggi dri Hamdallah, pasti akan beliau sebutkan buat Allah Yang Maha Kaya. Semuanya terangkum dalam rahmatNya yang melimpah ruah.


Ketika itu asa sakit masih menular di tubuhnya, Cuma kali ini dia bertekad tidak akan menangis lagi untuk kesakitan ini. Kemudian, usai solat zuhur, rasa sakit yang beliau tanggung makin heba. Tak pernah beliau merasakan sakit yang sebegitu rupa. Terasa panas seluruh tubuhnya rasa di tikam pada setiap penjuru tubuhnya. Kalau dulu, beliau menangis dalam menghadapi kesakitan, pada waktu itu beliau pujuk diri untuk tidak menangis. ‘ Apalah sangat sakit yang aku tanggung ini beranding denagn nikmat yang Allah berikan untuk melihat Baginda Nabi s.a.w’. Kemudian, beliau tidur dan terus beliau rasakan berada di tempat yang biasa hadir di sepanjang beliau menerima gangguan. Beliau katakan : “ Ya Allah ..apa lagi ynag Engkau bagi buat hambaMu yang hina ini, rasa malu sangat denganMu ya Allah..”. 

Kemudian dengan izin Allah, datang empat orang yang berbaju hijau. Salah seorang daripadanya mengatakan “ Assalamu’alaikum Ya Syamimi, Rasulullah sampaikan salam buatmu. Kami utusan Rasulullah s.a.w. “Nahnu Khulafa’ Ar-Rasyidin”. Ana Abu Bakar, ini Umma al-Khattab, Uthman bin ‘Affan dan Ali”. SubhanaAllah , Saidina Abu Bakar memperkenalkan dirinya dan ketiga-tiga sahabatnya yang mulia. Beliau Nampak, Saidina Abu Bakar , amat lembut perwatakkannya, Saidina Ummar dengan wajah ketegasan, Saidina Uthman memang cantik sekali dan Saidina Ali yang agak kecil orangnya.

Para sahabat mengatakan “ Kami diutuskan oleh Baginda Nabi untuk membantu enti”. Kemudian  keempat-empat sahabat Nabi membacakan ayat ke-102 daripada surah Al-Baqarah yang 

bermaksud :” Dan mereka mengikuti ap yang dibaca oleh syaitan-syaitan pada masa kerajaan Sulaiman. Sulaiman tidak kafir tetapi syaitan-syaitan itulah yang kafir, mereka mengajarkan sihir kepada manusia dan apa yang diturunkan kepada 2 malaikat di negeri Babylon iaitu Harut  dan Marut. Padahal keduanya tidak mengajarkan sesuatu kepada seseorang sebelum mengatakan ‘ Sesungguhnya kami hanyalah cubaan (bagimu) sebab itu janganlah kafir. Maka mereka mempelajari dari keduanya (malaikat itu) apa yang (dapat) memisahkan antara seorang (suami) dengan isterinya. Mereka tidak akan dapat mecelakakan seseorang dengan sihirnya kecuali dengan izin Allah. Mereka mempelajari sesuatu yang mencelakakan dan tidak memberi manfaat kepada mereka. Dan sungguh, mereka sudah tahu , barang siapa yang membeli (menggunakan sihir) itu, nescaya tidak akan dapat keuntungan di akhirat. Dan sungguh, sangatlah buruk perbuatan mereka menjual dirinya dengan sihir, sekiraya mereka tahu”.

 Selesai membaca ayat itu, para sahabat Nabi menghembuskan pada makhluk-makhluk yang sedang menganggu beliau dan mereka semua hancur terbakar. SubhanaAllah, waktu itu terasa seolah-olah tubuhnya yang sakit dulu ditukarkan oleh Allah  dengan tubuh yang baru. Hilang segala kesakitan yang dah lebih setahun ditanggung beliau dengan sabar.

Kemudian Saidina Abu Bakar mengatakan “inilah ganjaran yang besar dari Allah buat orang-orang yang sabar”. Kemudian para sahabat Nabi yang mulia pun pergi. Selesai mimpi yang kedua ini, beliau bangun dari tidur dan terus bangun dan duduk.  Kawan –kawan sebilik pelik, kenapa beliau dapat bangun dan duduk dengan mudah. Kemudian sahabat-sahabat sebilik menyuruh beliau bangun berdiri dan Alhamdulillah dengan mudah beliau bangun berdiri dan berjalan di sekitar bilik.

“Ya Allah penyakit ana dah sembuh”. Semua sahabat yang ada di situ bergembira dan menangis. Kemudian beliau segera ke bilik air untuk berwudhu’’. Dengan tubuh yang ‘baru’ beliau sujud syukur pada Allah s.w.t. “Ya Allah, kiranya diberikan tempoh sujud 100 tahun pun belum dapat menjadi hambaMu yang bersyukur atas nikmat yang Engkau berikan”.

Beliau katakan kepada kami: “ Adik-adik, wajarlah para sahabat nabi yang mulia sanggup mati demi mempertahankan nabi. Akak yang diberi rezeki melihat Nabi tak sampai 5 minit pon dah rasa tak sanggup berpisah dengan Nabi. Kalau boleh, nak duduk jer di bilik untuk beribadah kepada Allah dan mengenangkan wajah Nabi yang mulia. Tapi menyedari banyak lagi tanggungjawab kita di atas muka bumi Allah ini, maka hidup mesti diteruskan. Sekarang I hati akak tenang sangat..Kalau boleh, nak je akak pinjamkan hati ini walau hanya sesaat agar adik-adik dapat merasakan betapa beningnya hati ini. Tapi itu tak mungkin kan, mungkin ini bahagian akak, bahagian kalian? Hanya Pemiliknya Yang Maha Tahu. Akhir sekali akak ingin katakana :”tak rugi kita bersabar…”

___________________________________________________________

(^^,)v


betul..tak rugi kita bersabar...Allah akan meninggikan darjat hambaNya yang bersabar...=)
mari sama-sama kta doakan agar kita menjadi orang yang dipilh Baginda untuk mendapat syafaatnya di akhirat kelak..amin...In shaa Allah...

suburkanlah selawat kepada Rasulullah s.a.w...Betapa Rasulullah amat merindui kita ummatnya...rindukah kita pada Rasulullah s.a.w?? muhasabah diri balik...suburkan cinta pada Baginda Nabi s.a.w....


disini ana lampirkan cerita dalam bentuk video...

=maaf kalau x leh nk tgok....

ana copy paste dari blog sahabat ana... :-)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan